Gallina de Piel Wines
ROCA DEL CRIT
2016 Empordà
Vi negre, 13,5%
Preu: 14,95 €

C/del Mestre Sagrera, 47 1er Pis, Palafrugell |
645 803 295 | eva@elnou.cat | Dilluns a divendres 9h a 14h |

reportatge
Entrevista a ROSA AGUILÓ
REDACCIÓ ÈLIA PAGÈS · Periodista · FOTOGRAFIES ROSA AGUILÓ
Rosa Aguiló presenta l’exposició Rastres, una mirada diferent al paisatge
La representació del paisatge és una constant en el meu treball.


Què significa per a tu aquesta “mirada diferent al paisatge”?
La representació del paisatge és una constant en el meu treball. En l’exposició Rastres centro la mirada en el que per a mi és l’essència del paisatge, les branques despullades de les fulles, els matolls i les seves ombres. Vull representar el paisatge que trepitgem dins el bosc, els seus rastres, les seves empremtes.
Com passes de l’observació de la natura a aquestes composicions que juguen amb llum i ombra?
Abans de fer aquest treball, hi ha moltes passejades a bosc observant i recollint branques que han estat el meu model i punt de partida. En l’exposició es projecta un vídeo fet per Pep Aguiló on queda més clara la projecció de les ombres d’aquest paisatge que cerco. L’ombra i la llum es confonen i s’entrellacen en un blanc que no només és fons, sinó atmosfera, on les ombres dibuixa des hi habiten.
La teva obra es caracteritza per una pintura intimista amb especial cura al color i la forma. Com es reflecteix en l’exposició?
El meu treball és una evolució, i a Rastres diria que m’acosto a l’essència que cerco. Val a dir que no tot es pot explicar ni disseccionar i que intento transmetre el que per a mi és una emoció. M’emocionen la fragilitat d’una bran ca, la fugacitat d’un color, la simplicitat d’una línia.
Per què has optat per peces en format rodó?
El format rodó surt de la idea d’abraçar la terra i dona a les obres un cert aire de sacralitat. Permet una composició dinàmica, volguda ment desequilibrada on els conceptes pictò rics tradicionals del paisatge꞉ cel, terra i horit zó, perden el seu valor i queden difuminats en el cercle. El suport és paper fet a mà, per tant, no és neutre i conserva en si mateix el rastre del seu origen.
Què suposa treballar amb composicions “volgudament desequilibrades”?
A mesura que treballes et permet canviar constantment la composició només movent una mica el suport. Vull trencar amb l’esque ma de fons i figura. Sempre es pensa que la figura ha d’estar emmarcada i destacar sobre un fons que és accessori. A la meva obra això no funciona així, i el fons i la figura es confo nen. Una altra cosa important és que no hi ha línia d’horitzó. En la tradició japonesa això és molt clar. Normalment, es diferencia entre espai i terra en el paisatge, però en les meves obres l’espai forma part de tot.
Rastres forma part del premi que vas guanyar l’any passat amb l’obra “Sequera” de la Biennal de Teià. Com has rebut aquest reconeixement?
El reconeixement sempre és agradable. El premi de la Biennal de Teià constava d’una part amb diners i d’una exposició individual en un espai ampli i molt ben il·luminat com és La Unió. Fer una exposició individual en un espai finançat amb diner públic, en lloc d’una galeria comercial, implica una responsabilitat afegida que cal acceptar. Vaig començar partint de l’obra premiada i vaig intentar construir una exposició amb un relat que funcionés com un tot coherent. Jo treballo en sèries perquè em permet aprofundir en el que faig. En aquesta exposició no hi ha cartel·les al costat de cada peça, ja que totes les obres responen a un mateix objectiu, sinó que hi ha frases que es complementen amb l’obra i ajuden a entendre’n el sentit i la intenció.

Quina emoció esperes despertar amb Rastres?
Per a mi despertar l’interès de l’espectador ja és significatiu. Cadascú experimenta les seves pròpies emocions davant d’una obra d’art, i totes tenen el seu valor.
En quins projectes estàs treballant actualment?
Tinc diferents treballs encetats que vull anar aprofundint. Sovint es pensa que un artista fa una peça a partir del no res i ja la té a punt. Ben al contrari, hi ha un procés lent de maduració, molts treballs previs i moltes coses que acaben llençades. També hi ha sobre la taula una proposta d’exposició individual per a l’any que ve, però encara cal concretar les dates.