Pels 25 anys, 12 entrevistes

Secció especial

REDACCIÓ MIREIA GRÀCIA BELL-LLOCH · Fotografia pàgina 51: Arxiu Costa Brava Centre 1985

Martí Sabrià

Gerent del grup costa brava centre

"em van dir que dedicar-me al turisme era fantàstic i encara m'ho crec."

Geògraf de formació, Martí Sabrià no s'imaginava 40 anys enrere que acabaria dedicant-se i revolucionant el sector turístic a la Costa Brava.

 

La seva entrada en aquest sector va ser quasi de casualitat però de la mà d'un dels millors, explica il·lusionat tot recordant el seu mentor «Xiquet» Sabater, de l'Hotel Aiguablava, «un dels millors hotelers que ha tingut el país i que em va encomanar l'entusiasme per aquesta professió. Em va dir que dedicar-me al turisme era fantàstic i encara m'ho crec. Fa 40 anys que vaig començar i no renuncio a pensar que el turisme ha estat una sort pel país i per l'Empordà».
 

La compaginació del seu càrrec de gerent al Grup Costa Brava Centre amb altres càrrecs com el de director de la Cantada d'Havaneres de Calella durant 20 anys i en el 50è aniversari, el de creador del Festival Jazz Costa Brava – l'actual Festival dels Jardins de Cap Roig –, el de director del Patronat de Turisme de Palafrugell, entre d'altres, li han permès una certa excepcionalitat professional que el va dur a revolucionar criteris impulsant una cosa que 
ara sembla normal: «un territori turístic amb identitat pròpia». «Hem creat un estil de fer que jo tinc la sensació que ara mateix és molt compartit per ajuntaments, responsables públics i privats. Ens hem especialitzat en altres coses, diferents al sol i a la platja, hem jugat la carta de la cuina i de la cultura.


Nosaltres l'any 92 fem una cosa que ha creat escola i és crear campanyes sobre pro
ductes: la garoina, la gamba, el peix blau, l'arròs de Pals... Fet que significa que cada poble del Baix Empordà pot tenir el seu producte, la seva gràcia. Que la gent entengui que aquí pot venir perquè tenim mar i sol, com a molts altres llocs, però també perquè hi ha una oferta cultural de primer ordre, es menja més bé que a la majoria de llocs de costa i es pot gaudir d'experiències diverses i tastar productes propis i de qualitat».

El temps a favor
 

«Crec que les circumstàncies actuals, l'evolució social, ha fet que aquest model turístic que quan el comencem a predicar als anys 80 és un discurs que no té context, que no ha fet ningú i que, per tant, no és tan fàcil de creure, a mesura que ha anat passant el temps, les noves generacions ja conceben el turisme com una via de creixement, d'experiència, de descoberta. Allò que abans era habitual de viatjar per descansar, ara s'ha convertit en aquest viatjar per tenir experiències, veure i tastar coses noves i diferents. I això és el que hem fet», explica Sabrià. A més, amb les noves tecnologies, afegeix, «la gent manega molta més informació, és més culta i aquests continguts específics d’un territori interessen molt més. El temps i el canvi social han jugat a favor nostre».
 

La Clau de lèxit

Pioner i impulsor d'aquest model turístic a la Costa Brava i l'Empordà, Martí Sabrià reconeix que un dels factors claus de l'èxit d'aquesta iniciativa ha estat el suport i confiança dels agents implicats i el treball en equip. «Si has de fer passos endavant, quan hi vas amb colla perds la por, et sents més valent i acompanyat. Per tant aquesta ha estat una mica la feina feta, agrupar, fer que la gent treballi en equip, que entengui que junts són més forts, que no són competència entre ells. La nostra competència és a Cambrils o Salou. Quan algú surt de Barcelona pot anar cap al nord o cap al sud, si ve cap al nord, potser dinarà a Begur però dormirà a la badia de Palamós, però si va a Cambrils, llavors segurament ja no passarà per Platja d’Aro. Els municipis de l'Empordà han d'estar aliats i entendre que juguen a la mateixa lliga i formen part de la mateixa proposta».

Futur garantit

"Crec que el futur està ben garantit."

Sabrià encara el futur amb optimisme. «Intentarem que això no s'aturi i cada cop sigui una mica millor, perquè la gent ara entén que ser competitiu és això, no parar de millorar. I estem en un moment idoni, en què hi ha al capdavant de les activitats turístiques del país gent jove, gent viatjada, gent universitària, gent amb formació sòlida. Per tant crec que el futur està ben garantit».

  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon

DIRECCIÓ

 

Carrer Picasso 31

Palafrugell

CP 17200

CONTACTE

 

administracio@elnou.cat

Tel: 972 610 204

 

HORARI

 

Dilluns a Divendres

9h - 14h i 16h - 19h