ENTREVISTA A DAVID PUERTAS:

L’afectació del COVID-19 als cossos de seguretat19

REDACCIÓ: El Nou

Com esteu vivint els membres de la policia aquesta situació?

Estem intentant normalitzar-la. Per a nosaltres ha estat un xoc important tant a nivell de procediments interns, com a nivell de procediments externs. Internament hem hagut d’adoptar mesures extraordinàries i molt intenses per evitar el contagi intraorganitzacional i minimitzar el risc de contagi durant els serveis. Externament ens hem adaptat per normalitzar una situació que fins al moment era impensable en la nostra pràctica professional. 

 

Al llarg de la nostra vida professional hem treballat per a garantir i protegir els drets i les llibertats, entre altres la llibertat de moviments personals. Ara hem d’aturar a una persona pel simple fet de moure’s. És un canvi significatiu en els nostres paradigmes i hem de tenir clar que aquest treball s’ha de fer per garantir un altre dret fonamental com és el Dret a la Vida, principalment el dels grups vulnerables

Com us coordineu els diferents cossos de seguretat per tal de cobrir les 24 hores del dia i evitar l’incompliment de les mesures de l’estat d’alarma?

 

Al Baix Empordà ho fem principalment amb el CME i la resta de Policies Locals del nostre partit judicial. Fem reunions virtuals setmanals de coordinació. Dins de Palafrugell, nosaltres cobrim les 24 hores de servei i planifiquem dispositius de control, patrullatge i identificació per donar servei d’una manera eficaç i eficient als nostres ciutadans. L’estat d’alarma ha canviat de manera significativa les demandes de serveis que rebem dels veïns del municipi. Evidentment han baixat moltíssim tots els requeriments relatius al trànsit, però en canvi han pujat exponencialment els serveis relacionats amb la policia comunitària, molèsties i principalment en la prevenció del respecte a les mesures marcades al Reial Decret.

 


Quina és l’actitud de la gent del municipi pel que fa a les mesures adoptades per l’estat d’alarma? Són respectuosos amb les restriccions?

 

Majoritàriament és una actitud de comprensió, de respecte cap a les directrius donades pel govern i de col·laboració amb la nostra tasca. El comportament de la ciutadania està essent exemplar. També és veritat que una petita part de la població no respecta les indicacions, tenen actituds incíviques pels seus conciutadans i no tenen cap tipus de respecte envers al perill de contagi que poden ocasionar per la seva manera d’actuar. En aquests grups és en els que intentem incidir d’una manera efectiva i en molts casos denunciar-los administrativament o, fins i tot, judicialment. 

 

El desplaçament per arribar a les segones residències és una de les accions amb què hi ha més picaresca. Quines són les mesures especials que heu pres?

 

En aquest tipus de control hem realitzat nombroses intervencions. Entre d’altres unes de més evidents com són els controls de carretera, identificacions de persones a les zones de segona residencia o, fins i tot, comprovacions de documentació a gent que està comprant a supermercats. Hem fet controls en zones comunitàries de segones residències, de gent que utilitzava pistes de tennis o piscines, quan està prohibit. Hem utilitzat drons per a poder accedir a zones litorals o a la via verda d’una manera àgil, efectiva i eficient. La col·laboració ciutadana també ha estat molt important: hem rebut nombroses trucades de veïns que ens avisaven de l’arribada de gent. En tots aquests controls s’ha localitzat i denunciat gent que incomplia la norma. Del total de denúncies practicades durant la setmana santa, un 7% eren de segones residències. 

 


En xifres, quantes denúncies heu hagut de fer? Quin recorregut tindran?

 

La Policia de Palafrugell, des del dia 14 de març i fins el 13 d’abril, hem identificat a 8.090 persones, 6.632 vehicles, s’han posat 343 denúncies, s’han denunciat penalment a dues persones i detingut a dues persones més. En un principi aquestes denúncies arribaran a la subdelegació, que serà l’encarregada de la tramitació dels expedients.

 


Quines són les recomanacions que feu per aquests pròxims dies/setmanes?

 

Sobretot que tinguin molta paciència i que facin cas de les indicacions que es donen des del govern, els serveis sanitaris i des de la Policia. Davant de qualsevol dubte que pensin que tenen el 012 d’informació i el telèfon directe de la Comissaria des d’on intentarem resoldre’l. I sobretot, tenir unes paraules d’agraïment per a totes les persones que de manera pacient i cívica, estan respectant les indicacions i col·laborant amb nosaltres. Entre tots, ens en sortirem!

  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon

DIRECCIÓ

 

Carrer Picasso 31

Palafrugell

CP 17200

CONTACTE

 

administracio@elnou.cat

Tel: 972 610 204

 

HORARI

 

Dilluns a Divendres

9h - 14h i 16h - 19h